Kalendarz imprez

Znajdź na stronie:

DDK2

 Następne spotkanie: 08.04.2024 Godz. 16:00

ERUDYTA kwiecien 

Następne spotkanie: 04.04.2024 Godz. 10:30
 

KMiA kwiecien 

Następne spotkanie: 05.04.2024 Godz. 15:45
 

KZP kwiecien

Następne spotkanie: 03.04.2024 Godz. 16:30
 

Odwiedziło nas:

© 2009-2024 by GPIUTMD

Biblioteka Publiczna w Świebodzinie otrzymała z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego dofinansowanie na realizację projektu „Kluby kreatywności w bibliotekach –druga edycja”, który jest częścią Programu Rozwoju Bibliotek 2019-2020 realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.  Tym samy znaleźliśmy się w gronie 15 polskich bibliotek (jako jedyna z woj. lubuskiego), w których powstaną Kluby Kreatywności. Całościowy koszt projektu to 10750 zł, z czego kwota dofinansowania z FRSI to 8277,50.
Realizację projektu rozpoczniemy jak tylko ustąpi epidemia koronawirusa. 
 
 
Warsztaty odbywające się w bibliotece skierowane będą do dzieci w wieku przedszkolnym  i szkolnym, młodzieży, dorosłych oraz osób ze specjalnymi potrzebami, tj. młodzieży  i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Z oferty skorzystać będą mogły osoby zainteresowane szeroko rozumianą sztuką, rękodzielnictwem a także ekologią, ochroną środowiska i nowoczesną technologią.
 
„Klub Kreatywności” w naszej Bibliotece ma mieć charakter mobilny. Zajęcia odbywać się będą w różnych agendach (gmach główny, filie), a nawet poza siedzibą Biblioteki. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych część zajęć będzie można przenieść na dziedziniec przy Bibliotece, który w najbliższym czasie będzie aranżowany na potrzeby pobliskiej Świetlicy Inicjatyw Twórczych oraz Biblioteki Publicznej w Świebodzinie. Zajęcia będą odbywać się cyklicznie przez określony  czas, po czym „wędrować” będą dalej, do kolejnej filii. Oprócz warsztatów powstanie również Kącik Małego Majsterkowicza, który na stałe zagości w Oddziale dla Dzieci i będzie dostępny dla najmłodszych w godzinach pracy biblioteki. Część zajęć będzie dedykowana grupom zorganizowanym, inne będą miały charakter otwarty.
 
Planowane działania (tematyka działań, zasady, formy prowadzenia, przykłady).
  1. „Wirtualna podróż” – warsztaty z wykorzystaniem okularów VR (Virtual Reality 3D), zajęcia tematyczne, m in. „Zwiedzanie Wirtualnej Wystawy Wynalazków Leonarda da Vinci”. Podczas warsztatów uczestnicy samodzielnie złożą i ozdobią kartonowe okulary VR.
  2. Warsztaty „Magiczne kolorowanki” - zajęcia tematyczne (dla dzieci w wieku przedszkolnym), których zwieńczeniem będzie kolorowanie obrazków z wykorzystaniem aplikacji Quiver - 3D Coloring App, zainstalowanych na zakupionych tabletach. Aplikacja pozwala na rozwijanie umiejętności manualnych oraz sprawia, że dzieci wchodzą w interakcję z pokolorowanym przez siebie obrazkiem.
  3. „Rozszerzamy Rzeczywistość” – warsztaty z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości w oparciu o literaturę, m.in. „Wirtualny Spacer z Małym Księciem”. Dzieci za pomocą narzędzi multimedialnych (tablety) przeniosą książkowe i płaskie ilustracje w świat wirtualny, którego staną się uczestnikiem - trójwymiarowy Mały Książę, którego można dotknąć, planeta z aktywnym wulkanem czy pulsująca galaktyka to tylko nieliczne książkowe atrakcje, które rozbudzą wyobraźnię uczestników. Z kolei zajęcia pn. „Moja podróż na księżyc” - również z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości zabiorą uczestników w niezapomnianą podróż międzyplanetarną.
  4. „Biblioteka – Roboteka” - warsztaty kodowania dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem interaktywnych robotów Photon i mat edukacyjnych, które wspierają dzieci w rozwoju podstawowych umiejętności z zakresu programowania i elektroniki, rozwijają kreatywność i zdolność logicznego myślenia. Zajęcia prowadzone będą wg scenariuszy dostosowanych do konkretnych grup wiekowych i skierowane zarówno do grup zorganizowanych, jak i indywidualnych uczestników (będą prowadzone zapisy).
  5. „Wyczaruj swój świat” – warsztaty rysunku 3D, które łączą technologię druku 3D z nieograniczoną wyobraźnią człowieka. To doskonałe narzędzie do rozwoju pasji, motywacji i wykorzystania potencjału twórczego. Długopisy 3D, którymi będzie posługiwać się młodzież, pozwalają na realizowanie różnorodnych projektów – w tym niezwykle praktycznych, jak chociażby samodzielne tworzenie biżuterii. Pobierając na tablety aplikację Polaroid Play Trace można korzystać z gotowych szablonów do tworzenia modeli 3D, jak również użyć własnych zdjęć, które następnie można przetworzyć na szablon i wykorzystać w celu stworzenia wyjątkowych prac. Model Polaroid Root Play 3D Pen wykorzystuje filamenty przyjazne środowisku. Wkłady są wytwarzane ze źródeł odnawialnych, są przyjazne dla zdrowia, a ich utylizacja jest ekologiczna. Głównym surowcem do produkcji jest biomasa roślinna i substancje naturalne, takie jak celuloza oraz drewno.
  6. Warsztaty „Zrób to sam” – kreatywne zajęcia DIY wykonywane m.in. metodą decoupage, ozdabianie przedmiotów codziennego użytku, wykonanych z drewna bądź szkła, m. in.: kielichów, butelek, szkatułek, biżuterii drewnianej, podstawek, itd. Podczas zajęć używać będziemy farb akrylowych, past strukturalnych, lakierów, serwetek, wydruków na papierze ryżowym pistoletów do klejenia na gorąco, szlifierek, itp. a także elementów wykonanych długopisami do rysunku 3D. Zajęcia będą odbywać się cyklicznie i skierowane będą do różnych grup wiekowych. Współpracować będziemy również z grupami zorganizowanymi z placówek, do których uczęszczają osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
  7. „Upcycling w bibliotece” - warsztaty kreatywne mające na celu wzbudzenie zainteresowania ochroną środowiska, ekologią i powszechnym problemem nadmiaru odpadów. To właśnie z nich uczestnicy będą czerpać inspirację i zamiast zaśmiecać planetę będą mieć okazję ofiarować im drugie życie, zamieniając je w unikatowe przedmioty. Zajęcia będą otwarte, ale prowadzone będą zapisy.
  8. „Kącik Małego Majsterkowicza” – miejsce wydzielone w Oddziale dla Dzieci, gdzie najmłodsi użytkownicy biblioteki z pomocą bibliotekarza bądź rodziców/opiekunów będą mogli skorzystać z zestawów kreatywnych zakupionych w ramach projektu. Kącik będzie dostępny w godzinach pracy biblioteki.